Grădina
Ghetsimani este unul dintre locurile sacre cele mai dragi pentru
tradiția creștină. Faptul că și în prezent grădina este plină
de măslini seculari, cu forme contorsionate de bătrânețe, a
alimentat convingerea că aceștia sunt măslinii martori ai nopții
lui Isus înainte de a fi prins de către soldații romani, arestat
mai apoi și condamnat. În acest loc sfânt, Mântuitorul nostru S-a
arătat solidar cu fragilitatea noastră omenească. În Joia Mare
din Săptămâna Patimilor, Isus S-a rugat Tatălui ceresc nu numai
pentru El, biruind prin rugăciune și deplină supunere față de
Tatăl ceresc pe diavolul care-i punea înainte frica de moarte.
Luând asupra Sa păcatul lumii, Isus poartă și întreaga neliniște
existențială a lumii. Dramatismul acestei confruntări decisive,
evidențiat nu numai de Sfintele Evanghelii, este subliniat și de
sudoarea de sânge a Mântuitorului de care vorbește medicul și
evanghelistul Luca referindu-se la acel fenomen fiziologic numit
hemathidroză. Intrând în grădină, i-a lăsat pe ucenicii săi la
intrare, luând cu Sine pe cei mai apropiați și iubiți de el: pe
Petru, pe Iacov și pe Ioan care fuseseră cândva martori ai
slăvitei sale Schimbări la Față.
„Întristat
este sufletul meu până la moarte. Rămâneți aici și privegheați
și vă rugați și să nu cădeți ispitelor” a spus Mântuitorul,
apoi a înaintat în grădină, s-a retras în sigurătatea lui și a
căzut cu fața la pământ rugându-se „Ave Părinte, toate sunt
Ție cu putință. Depărtează paharul acesta de la Mine. Dar nu ce
voiesc eu ci ceea ce voiești Tu” (34-36). Nici cei mai apropiați
apostoli nu înțelegeau întristarea lui atât de cuprinzătoare și
nemăsurat de adâncă, nici taina „paharului” din Grădina
Ghetsimani dată de Tată Fiului Său. „Paharul tuturor
fărădelegilor săvârșite de către noi și al tuturor pedepselor
pregătite nouă, care ar fi înecat întreaga lume dacă El însuși
nu l-ar fi primit, nu l-ar fi ținut, nu l-ar fi băut până la
fund. Toate aceste șuvoaie ale fărădelegii s-au unit pentru Isus
în paharul întristărilor și al patimilor”(Sfântul Filaret).
Sărbătorile Pascale ne aduc aminte că Mântuitorul nostru „a
luat asupra-și durerile noastre și cu suferințele noastre s-a
împovărat. A fost străpuns pentru păcatele noastre și zdrobit
pentru fărădelegile noastre”(Is 53, 4-5). Pentru aceasta
înțelegem că a fost prima sau poate cea mai însemnată pricină a
întristării de moarte prin care a trecut Mântuitorul în Grădina
Ghetsimani.
Sărbătorile
pascale ne fac să înțelegem darul nemăsurat pe care ni l-a făcut
Mântuitorul în momentul în care a băut paharul păcatelor
noastre, ducându-și misiunea până la capăt pentru iertarea
păcatelor noastre și oferindu-ne ,,viață fără de moarte” prin
însuși Învierea lui. (Endre
Libus)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Din respect față de cititorii noștri care exprimă opinii într-un limbaj civilizat ne rezervăm dreptul să moderăm comentariile și să le eliminăm pe cele care conțin injurii sau cuvinte obscene. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă asigurăm că opinia dvs va fi publicată în cel mai scurt timp.