Sunt născută în Gheorghieni, în urmă cu
șapte decenii (mama secuianca și tata armean) și crescută alături de frații mei
în spirit religios. În copilărie am cântat în corul bisericii romano-catolice
armeniene, apoi am ridicat sunetele orgii la ceruri. Ca adolescentă, împreună
cu fetele de vârsta mea, am plecat la București pentru a ne căuta un rost cât
de mic în viață. Unele dintre noi făceam curățenie în casele bogătașilor, iar
eu am fost cameristă la hotelul Central din inima capitalei, în imediata
vecinătate a restaurantului Capsa, unde o perioadă de timp a stat THEODOR
PALLADY (1871-1956) maestru de frunte al picturii românești interbelice, despre
care Tonitza nota: ,,pentru neamul românesc, arta lui Pallady înseamnă cea mai
înaltă coardă a sensibilității culturale”. Pronia divină m-a făcut să fiu
martoră la „nașterea” capodoperelor maestrului: peisaje, portrete, naturi
moarte sau figuri întinse leneșe, uneori suav îmbrăcate (nuduri), dar cel mai
important moment a fost alegerea mea ca model. Nu pot să uit seara în care,
încântându-i pe artiști la Capsa interpretând Sonata Lunii a lui Beethoven,
și-a făcut apariția legendarul colecționar armean Kricor Zambaccian. Când a
aflat că este de vânzare marea capodoperă „Anemone” a lui Luchian, acesta,
parcă vrăjit, m-a rugat să îl însoțesc la familia care deținea capodopera. În
următoarele zile a stat admirând necontenit Anemonele în timp ce eu îi încântam
sufletul cu melodii armești, iar el se gîndea care ar fi hotărârea corectă.
Inima l-a îndemânat să vândă conacul pentru a putea avea Anemonele, apoi mi s-a
confesat: „Fata mea, colecționarii adevărați duc o viață de privațiuni
materiale dând totul pentru opera de artă și satisfăcâdu-și setea de frumos. Ei
sunt oameni care nu au o altă ambiție în viață decât să cheltuiască averea
într-o colecție. Nici un psihiatru sau psihlog nu s-a încumetat să analizeze
determinările intime ale colecționarului, omul care adună să dăruiască.
Colecționarii sunt albine harnice care strâng cu greu nectarul florilor alese
ca să-l ofere iubitorilor de frumos. Cred că nu există dorință mai arzătoare
pentru colecționar decât aceea de a-și vedea munca de o viață, colecția lui,
într-o galerie sau muzeu unde să poată hrăni alte suflete iubitoare de frumos.
Dacă vizităm marile muzee ale lumii, Luvrul din Paris, Ermitajul din Sankt
Petersburg sau Prado din Madrid, descoperim rolul uriaș al colecționarilor și
cea mai onestă ierarhizare a valorilor”.
Când Anemonele au ajuns în
casa lui Zambaccian, nepotul, văzându-l radiind de o fericire de nedescris, l-a
întreabat cum în loc să își cheltuie banii la fel ca alți oameni de nivelul
lui, pe mașini și alte lucruri fastuoase, el preferă să se plimbe pe jos și în
haine deloc în ton cu moda. Atunci Zambaccian i-a răspuns: "dragul meu
nepot, ceilați pot avea orice însă doar Zambaccian are capodopera unică și
irepetabilă: Anemonele lui Luchian. Această capodoperă îmi poate binecuvânta,
cu adevărat, în fiecare clipă pământeană, sufletul iubitor de frumos”. (Endre
Libus)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Din respect față de cititorii noștri care exprimă opinii într-un limbaj civilizat ne rezervăm dreptul să moderăm comentariile și să le eliminăm pe cele care conțin injurii sau cuvinte obscene. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă asigurăm că opinia dvs va fi publicată în cel mai scurt timp.