Debut de an școlar la Deta

Noul an şcolar a început şi la Deta într-o atmosferă optimistă. Elevii, profesorii şi părinţii s-au întâlnit în prima zi de şcoală şi totul ar fi fost foarte frumos dacă nu ar fi apărut o serie de declaraţii mincinoase din partea unor oameni care nu au demonstrat că sunt preocupaţi de soarta elevilor şi a învăţământului din Deta. Imediat după ceremoniile oficiale de deschidere a noului an şcolar, directorul Liceului din oraş şi deputatul Gheorghe Ciobanu au dat câteva interviuri la televiziuni şi printre altele au spus că învăţământul nu este finanţat de către primărie. Situaţia reală este cu totul alta decât cea expusă de domnul director. Problemele din învăţământ se datorează în mare măsură managementului defectuos asigurat de director. Credem că ar fi fost normal să i se ia interviu şi primarului oraşului Deta, nu pentru că ar fi dorit să se vadă la televizor, ci pentru o informare corectă a populaţiei din oraş. Tocmai acesta este şi scopul acestui articol.


Chiar dacă în 2013 fondurile alocate învăţământului au fost mult mai mari decât în anii trecuţi, situație fără precedent până în acest an, banii nu au fost folosiţi eficient şi elevii nu s-au putut bucura de cele mai bune condiţii la intrarea în clase. Şcolile din Deta au primit în 2013 aproape 40 de miliarde de lei ceea ce reprezintă 36 % din bugetul oraşului Deta. Fondurile alocate conform numărului de elevi, potrivit noii legi a învăţământului (Legea Funeriu), sunt transferate prin intermediul Direcţiei de Finanţe Timiş. Atunci când, în primul trimestru al anului 2013 a apărut un blocaj și au fost virați doar 170 milioane de lei, autoritatea locală a decis să intervină și să ajute.
Am remarcat că banii de la Bugetul de stat sunt puţini în primul trimestru şi am decis în Consiliul Local să mai alocăm o sumă suplimentară de aproape 1 miliard de lei tocmai pentru a ajuta unitățile de învăţământ care nu puteau efectua plăţile pentru utilităţi. Am reușit astfel să asigurăm un fond de rezervă pentru trimestrele trei și patru, iar pentru că între timp au venit și banii de la bugetul central, peste vară, școlile au avut bani suficienți pentru a realiza lucrările de igienizare, zugrăveli și alte reparații de strictă necesitate care să asigure condiții decente pentru elevii care au început școala la 16 septembrie 2013", ne-a spus primarul orașului Deta, Petru Roman. 
Din păcate, deciziile luate de directorul liceului au avut o altă orientare. A fost preferată achiziționarea de geamuri termopan pentru holurile clădirii, deși acestea nu reprezentau o urgență imediată, în defavoarea lucrărilor de igienizare. 
"Noi am alocat banii necesari și pot să spun, fără teama de a greși, că sunt bani mulți. Ne-am făcut datoria și am asigurat fondurile, dar felul în care conducerea liceului a decis să cheltuie acești bani nu mai ține de noi. Ei sunt cei care răspund de felul în care înțeleg să rezolve prioritățile școlii pe care o conduc. Conducerile de la școală sau de la grădiniță nu sunt numite de primar sau de Consiliul local. Eu am aflat cu cinci minute înainte de deschiderea anului şcolar că avem o nouă directoare adjunctă, iar directorul de la grădiniță,  chiar dacă a fost numit începând cu 1 septembrie, nu  a venit nici acum să mă caute ca să ne cunoaștem și să vedem ce nevoi are grădinița pe care o conduce, primesc de la acesta doar hârtii prin care îmi cere bani", a adăugat primarul Petru Roman. 
Directorul liceului este în funcţie din 1998 şi a trecut pe la mai multe partide (PNL, PSD, a cochetat cu PDL, o scurtă perioadă şi UNPR, iar apoi din nou la PSD, după cum a fost nevoie), şi-a găsit prieteni politici cu influență (cuscri, fini, nași sau veri) care l-au ajutat să se menţină în funcţie, însă cu toată experienţa acumulată, nu a luat decizii favorabile elevilor şi profesorilor din Deta. Primarul nu a fost consultat în legătură cu numirea directorului şi chiar dacă au existat mai multe plângeri privind managementul defectuos de la şcoală, Inspectoratul Școlar nu a luat nicio măsură.
"În 13 august am participat la ședința organizată la Consiliul Județean Timiș și am expus în fața președintelui Bojin și a inspectorului general Petroman situația de la Deta. Am solicitat prezența la Deta a inspectorului general școlar pentru a discuta problemele existente în Liceul din Deta, lucru care s-a şi întâmplat în 20 august. Atât inspectorul școlar general cât și inspectorul care răspunde de Liceul Deta mi-au confirmat, după o oră de discuţii, că sunt la curent cu toate problemele existente în unitățile școlare. La rugămintea mea de a vedea realitatea din teren, am fost refuzat motivându-se că nu este normal ca inspectorul şcolar general şi primarul oraşului Deta să viziteze liceul în lipsa directorului care era plecat din localitate. La insistențele mele mi-a promis că va reveni în perioada 10-14 septembrie pentru a analiza cum s-au remediat problemele, însă nu a mai venit", a mai spus primarul Petru Roman. 
"Era evident că școala nu va fi pregătită corespunzător pentru începutul de an școlar și eu am sesizat acest lucru încă din 14 august, când conducerea liceului a făcut o adresă în care solicita primăriei numirea unui membru în comisia de licitație pentru lucrările de reparații care urmau a fi executate. Dacă ei au înființat această comisie la jumătatea lui august era evident că nu vor reuși să finalizeze toate procedurile legale pentru a realiza efectiv aceste lucrări, toate aceste demersuri ar fi trebuit să înceapă la 1 iulie. Directorul nu a făcut acest lucru şi iată că acum a ajuns să mintă că eu nu i-am dat bani" a continuat primarul Petru Roman.
Directorul a mai spus că primarul dă bani doar la directorii numiţi politic. Afirmaţia este ciudată atâta timp cât banii din bugetul local se alocă doar şcolii, grădiniței și spitalului din oraş, cu aprobarea Consiliului Local, iar toate aceste instituții au fost ajutate la plata arieratelor pentru a nu se bloca funcționalitatea lor. În contextul în care managerul general al spitalului a ocupat postul prin concurs, iar directorii școlii și grădiniței sunt numiți de către Inspectorul școlar general, fără a fi consultată conducerea Primăriei orașului Deta sau Consiliul local, ne intrebăm care dintre aceștia au fost numiți politic. De asemenea, având în vedere că personalul nedidactic de la liceu este în număr de 20 de angajați  iar făcând o comparație cu primăria unde numărul celor care se ocupă de curățenia întregului oraș este în număr de 10 angajați, considerăm că școlile din Deta ar trebui să aibe un alt aspect. Felul în care sunt gospodăriți banii în școli este demonstrat și de faptul că toate materialele necesare lucrărilor de întreținere sunt cumpărate de la magazine cu adaos comercial, în defavoarea depozitelor care oferă aceeași marfă la prețuri mult mai mici. Am vrut să facem aceste precizări pentru o corectă informare a cetățenilor orașului Deta, iar dacă din partea Consiliului Local se pot face eforturi mai mari pentru crearea condițiilor optime pentru educație, considerăm că și directorii acestor instituții au un rol deosebit în asigurarea unui management corect și cheltuirea banului public. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Din respect față de cititorii noștri care exprimă opinii într-un limbaj civilizat ne rezervăm dreptul să moderăm comentariile și să le eliminăm pe cele care conțin injurii sau cuvinte obscene. Vă mulțumim pentru înțelegere și vă asigurăm că opinia dvs va fi publicată în cel mai scurt timp.